И зненадващ пробив от Технологичния институт на Джорджия може да доведе до нова ера в батериите за електрически превозни средства. Изследователите установиха, че бързото зареждане всъщност укрепва цинково-йонните батерии, вместо да ги разгражда, както се случва при литиево-йонните системи, съобщава Electrek.
Обикновено бързото зареждане ускорява образуването на дендрити - игловидни цинкови отлагания, които могат да причинят късо съединение на батериите. Но екипът, воден от професор Хайлонг Чен, открива, че в случая с цинково-йонните батерии всъщност то потиска дендритите. И позволява на цинка да се натрупа в гладки, плътни слоеве, които подобряват издръжливостта и значително увеличават дълготрайността.
Предизвикателствата остават. Настоящият пробив е насочен към анодната страна, докато катодът все още изостава по отношение на съответстваща производителност и стабилност. Изследователите сега експериментират със смеси от цинк и подобрения на катода, за да направят пълната батерия готова за масово производство.
Възможността за безопасно бързо зареждане на батерия, без да се прави компромис с нейния живот, би решила един от най-големите източници на безпокойство относно пробега за шофьорите на електрически коли. Макар че непосредственият фокус на тези нови батерии вероятно ще бъде мащабното съхранение на енергия за домовете и електрическата мрежа, бъдещето им в индустрията за електрически превозни средства изглежда невероятно обещаващо.
Това не е единственият обещаващ напредък в цинково-йонните батерии. Изследвания на германците от TUM показват, че защитните полимерни слоеве могат драстично да удължат живота на цинковите батерии, поддържайки хиляди цикли на зареждане.