Нов тип батерии се „лекуват“ чрез бързото презареждане

Обикновено то създава проблеми за традиционните захранвания

Мартин Дешев,
твърдотелни батерии

BMW

И зненадващ пробив от Технологичния институт на Джорджия може да доведе до нова ера в батериите за електрически превозни средства. Изследователите установиха, че бързото зареждане всъщност укрепва цинково-йонните батерии, вместо да ги разгражда, както се случва при литиево-йонните системи, съобщава Electrek.

Обикновено бързото зареждане ускорява образуването на дендрити - игловидни цинкови отлагания, които могат да причинят късо съединение на батериите. Но екипът, воден от професор Хайлонг Чен, открива, че в случая с цинково-йонните батерии всъщност то потиска дендритите. И позволява на цинка да се натрупа в гладки, плътни слоеве, които подобряват издръжливостта и значително увеличават дълготрайността.

Предизвикателствата остават. Настоящият пробив е насочен към анодната страна, докато катодът все още изостава по отношение на съответстваща производителност и стабилност. Изследователите сега експериментират със смеси от цинк и подобрения на катода, за да направят пълната батерия готова за масово производство.

Възможността за безопасно бързо зареждане на батерия, без да се прави компромис с нейния живот, би решила един от най-големите източници на безпокойство относно пробега за шофьорите на електрически коли. Макар че непосредственият фокус на тези нови батерии вероятно ще бъде мащабното съхранение на енергия за домовете и електрическата мрежа, бъдещето им в индустрията за електрически превозни средства изглежда невероятно обещаващо.

Това не е единственият обещаващ напредък в цинково-йонните батерии. Изследвания на германците от TUM показват, че защитните полимерни слоеве могат драстично да удължат живота на цинковите батерии, поддържайки хиляди цикли на зареждане.

коли автомобили електрически автомобил електромобили батерии батерии за електромобили цин